03537272727 info@paeco.ir شنبه تا پنجشنبه 7:30الی 15:30 فارسی English العربية

لامپ‌های ال‌ای‌دی؛ کارآمد و سازگار با محیط‌ زیست

حتی قبل از تمدن، بشر به دنبال راهی برای رسیدن به نور بوده است. اولین نمونه‌های روشنایی حدود 70 هزار سال قبل از میلاد اختراع شد. یک سنگ توخالی، صدف یا دیگر شی طبیعی یافت شده پر از خزه یا مواد مشابه با چربی حیوانی آغشته شده و مشتعل می‌شد.

در قرن هجدهم، اختراع الکتریسیته فرصت‌هایی برای استفاده در تأمین روشنایی و بهبود زندگی اجتماعی انسان‌ها ایجاد کرد. استفاده از برق برای روشنایی به قرن نوزدهم برمی‌گردد. اولین کارخانه برق در جهان که با لامپ‌های قوس الکتریکی سازگار شده بود در سال 1858 تاسیس شد. بدون شک لامپ های قوس الکتریکی پیشرفته ترین منبع روشنایی در زمان خود بودند.

ال‌ای‌دی های کارآمد

در سال‌های اخیر، بسیاری از کشورها قوانینی را تصویب کرده‌اند که لامپ‌های رشته‌ای را ممنوع می‌کنند، زیرا لامپ‌های کارآمدتری وجود دارند که همان مقدار نور را تأمین می‌کنند؛ اما برق بسیار کمتری مصرف می‌کنند. امروزه این نوع لامپ به لامپ ال‌ای‌دی معروف است که در مقایسه با سایر لامپ‌ها مزایای زیست‌محیطی زیادی دارد.

  LED مخفف دیود ساطع‌کننده نور است. این دیودها عمر طولانی دارند و بر خلاف فناوری‌های قدیمی آسیبی به محیط‌زیست نمی‌رسانند. کاملاً واضح است که لامپ‌های LED یک مزیت و در واقع یک پیشرفت قابل‌توجه نسبت به لامپ‌های رشته‌ای هستند. اما در مورد لامپ‌های فلورسنت یا CFL، بزرگ‌ترین تفاوت این است که لامپ‌های LED حاوی جیوه خطرناک نیستند.

مصرف کمتر، راندمان بیشتر

LEDها نسبت به لامپ‌های فلورسنت و رشته‌ای کارآمدتر هستند. این لامپ‌ها 95 درصد انرژی را به نور تبدیل می کنند و تنها 5 درصد آن به عنوان گرما هدر می رود. چراغ های LED نیز نسبت به سایر چراغ ها انرژی کمتری مصرف می کنند. به عنوان مثال، یک لامپ ال ای دی 36 وات را می توان با یک لامپ فلورسنت معمولی 84 واتی جایگزین کرد تا همان میزان نور را تامین کند.

مصرف انرژی

مصرف انرژی سالانه یک لامپ LED حدود 30 برابر کمتر از یک لامپ رشته ای است. بخش قابل توجهی از هزینه های برق مصرفی مربوط به هزینه های روشنایی هر خانوار است. تخمین زده می شود که چراغ ها و محصولات LED می توانند هزینه های روشنایی را به 5٪ از کل هزینه های برق برساند.

ال‌ای‌دی ها کیفیت بهتری در توزیع نور دارند. یعنی برای دستیابی به روشنایی ساطع شده توسط لامپ‌های فلورسنت به LEDهای کمتری نیاز دارید. نور بیشتر با لامپ‌های کمتر به معنای صرفه‌جویی در انرژی و تأثیر کمتر بر محیط‌زیست است.

طول عمر

مهم‌ترین مزیت لامپ ال‌ای‌دی طول عمر بالای آن است. یک لامپ رشته‌ای اگر درست استفاده شود 1000 ساعت دوام می آورد، از طرفی اگر چند بار روشن و خاموش شود سریعتر می سوزد. لامپ فلورسنت که در بازار به کم مصرف معروف بود (همان لامپ های پیچی) 8000 ساعت طول عمر داشت.

لامپ‌های LED به‌محض رسیدن ولتاژ به آنها روشن می‌شوند. اما برای مثال لامپ‌های متال هالید به بیش از 5 دقیقه زمان نیاز دارند تا به حداکثر نور خود برسند. یعنی لامپ های ال ای دی پانزده میلیون بار سریعتر روشن می شوند.

محصولات روشنایی شرکت‌تعاونی، تولیدی پیش‌گامان عصر ارتباطات از بهترین نمونه‌ها در این زمینه است. پنل سقفی ال‌ای‌دی 7 وات پیشگامان با کیفیت بالا و مصرف انرژی پایین مناسب جهت نصب در سقف‌های کاذب، منازل، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، اماکن اداری، موزه و گالری، بیمارستان‌ها و اماکن تجاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

No comments have been sent yet!